Food for the soul / Insight / Travel

Au trecut doua luni

De cand sunt in Franta. Asa cum ziceam zilele trecute, mi-e dor de casa. Dar sunt aici, asa ca ma bucur de ce descopar, studiez, invat, analizez. Oamenii.

Iar in ultimul timp am invatat ca francezii sunt oameni frumosi. Si ai mei, romanii, sunt frumosi si ma mandresc cu ei. Si cu cat ii cunosc pe ceilalti mai mult, ai mei imi sunt si mai dragi.
20131208-165202.jpg

Acum sa iti spun si tie de ce imi plac francezii. Nu trebuie sa iti placa si tie, nu or fi toti asa…

1. Ei vorbesc, de fapt limbi straine. Se spune despre ei ca refuza sa invete alte limbi pentru ca toata lumea ar trebui sa vorbeasca franceza 🙂 Nu e chiar asa, ei vorbesc alte limbi, in special engleza. Dar o vorbesc cu accentul frantuzesc, inclusiv la tv 🙂 Sunt draguti cand o fac, dar eu prefer sa vorbesc cu ei in franceza. Eu am invatat franceza la liceu, am avut o profesoara draguta, care ma simpatiza. Cand inventa exercitii, propozitiile ei incepeau cu “Monique”. Monique in sus, Monique in jos si eu am invatat gramatica. Apoi am ajuns in Franta, in clasa a zecea si m-am indragostit de aceasta tara. Mi-a placut Parisul. Cand am intrat in Paris, am varsat o lacrima de emotie. I-am jurat iubire vesnica si i-am promis ca revin sa il vizitez…

2. Francezii trimit scrisori. Au aceste mici obiceiuri care disparusera din viata mea. Si acum ma bucur ca au reaparut. Eu voi trimite vederi. Este un inceput 🙂 Daca vrei sa primesti o ilustrata de la Bordeaux plus un mesaj colorat, am nevoie de adresa ta. Nu am agenda prea actualizata, recunosc.
20131208-165005.jpg

3. Oamenii acestia sunt preocupati de ei, de sanatatea lor, de mancarea bio, de orasul in care traiesc…Imi plac activitatile lor, ies din casa, se plimba prin padure, pe malul lacului, prin parc. Sau fac dulceata.

4. Se bucura de micile succese din cotidian. Imit si eu. Am terminat un articol! Un bun motiv sa ma ridic de la birou, sa merg cantand pana in bucatarie. Respir adanc si ma felicit pentru ce am facut. Si totul in jur meu se lumineaza, oamenii sunt mai veseli, mai luminosi. Joie de vivre.

5. Cand se intalnesc, e sarbatoare. Stiu, si romanii sunt strangatori si plini de tacamuri pentru musafiri. Cel putin odata pe saptamana se merge intr-o vizita. Totul este armonios, nu se merge cu mana goala sub nicio forma. Si parca apasa careva pe un buton si atmosfera se incalzeste. Bine, se incalzeste de la paharul de vin care ti se pune in mana de cum ai intrat pe usa. Ma impresioneaza de fiecare data politetea si curtoazia lor. Bine ai venit, ca va? , ce mai faci? Atat de natural. Se converseaza, se amuza. Langa semineu, sau la masa. Spre finalul serii, cineva exclama cat de bine s-au simtit, cat de bine au mancat, plini de apreciere. Frumos.

6. Mijlocul de transport preferat, bicicleta. Imi place la nebunie. Cum am ajuns aici, m-a intampinat o bicicleta, numai pentru mine si zambetul meu. Ei folosesc bicicleta cand merg la servici, cand merg la sport, cand merg la cumparaturi sau cand ies noaptea in oras. Eu de ce as face altfel?:)
20131208-164955.jpg

7. Francezii se pupa. De fiecare data cand se intalnesc sau de fiecare data cand cunosc pe cineva nou. Un obicei tare simpatic, dupa parerea mea. Copii sunt sceptici dar adultii ii invata despre bizous asa cum mi-e imi spunea bunica “acum spune saru-mana, Moni!”

8. Bunicul, cand ii spun ca am un nou proiect, ma indeamna: “Nu grabi!Nu forta!”. Mi-a luat ceva timp pana sa imi dau seama ce vrea sa spuna. Dar ma bucur ca am inteles. Asa ca iau lucrurile si faptele ca atare, ies cate putin din cadru si on prend le temps pentru orice mic aspect al vietii. Nu facem nimic la reprezeala. Si sunt uimita de fiecare data, cand imi dau seama ca am facut, de exemplu, cina, mai repede si mai eficient. No multitasking.
20131208-164928.jpg

9. “vorba multa, saracia omului”. Nu, nu. In nici un caz. Au intotdeauna timp pentru o conversatie si un mic flirt. Incepe intotdeauna cu ca va?. Am constatat ceva interesant, cand te intraba cineva ce faci, te simti bine. Devii interesat de acea persoana. Si uite asa se impletesc vorbele. La final, ploua cu urari de bine: passe une bonne journee/ soiree sau amuse-toi bien si cel mai frumos profite-bien. Inca una care trebuie mentionata, in loc de spor la treaba este bon courage!. In concluzie, imi place de ei ca sunt vorbareti si asertivi.

10. Fotografiile in Franta sunt ca acelea din copilarie. Pe hartie, adica.
20131208-164948.jpg

Multumesc!

28 thoughts on “Au trecut doua luni

  1. Mi-a facut placere sa-ti citesc articolul, Monica. Este vorba de gradul de civilizatie, de mentalitatea oamenilor, de educatie, de lucrurile care se intampla in jurul tau . Am fost la Paris,este un oras plin de frumusete si artă modernă pentru turisti. Mi-a placu mult !!! Nu vreau sa spun ce ne diferentiaza; multe…

  2. Foarte frumos articolul Monica, e bine ca apreciezi francezii dar apreciezi si romanii. Ar trebui sa invatam unii de la altii…de preferat ce-i bun. Numai bine iti doresc !

  3. Montpellier este Micul Paris sau asa ar fi trebuit sa arate si Bucurestiul daca nu era cucerit de hoti. Este daca vrei un exemplu de oras batran renascut datorita tinerilor. Aici sunt cei mai multi tineri pe metru patrat. Daca tzii la un oras din Romania te duci la Montpellier furi modelul si regenerezi acel oras. Este singurul loc unde am gasit respectul batranilor fata de tineri si al tinerilor fata de batrani Este locul unde discriminarea lipseste din dictionar

      • Este cel mai prietenos loc pe care l-am intalnit. Nu datorita peisajului,climei sau a ineditului. Prietenos datorita oamenilor si a bunului simtz. Ca sa intzelegi ce spun trebuie sa interactionezi cu oamenii locului nu doar sa vizitezi cartiere si locuri Acum 40 de ani era un oras mort plin de oameni in varsta si ruine. Un management bun a transformat orasul intr-o minune. Cand ai sa ajungi acolo astept sa povestesti

  4. Cred că totul ţine de educaţia, atât din familie, cât şi din şcoală şi societate.
    Mi-a plăcut mult articolul tău, Monica. E foarte bine că ai posibilitatea de-a face comparaţii între popoare şi asta o poţi face doar traind în mijlocul lor!
    O zi minunată îţi doresc, Monica! 🙂

  5. Interesant si… relaxant… am mai spus… aici la tine… e mereu asa…
    Francezii sunt oameni calzi… se spune, se aude… si acum se si crede 🙂
    Vorbitorii de limba germana cica sunt reci si nationalisti. Cam da… si nu. Peste tot sunt oameni de toate… nuantele… depinde cum au fost crescuti si cum au evoluat mai apoi… Am totusi parte de oameni relativ deschisi, vorbitori de limba engleza ( fie datorita vreunui job, ori pentru ca s-au intors din America ori India… etc.– de vorbit insa, tot in germana o facem )… si aici curentul bio e ‘in’… plimbarile in parc, pe malul lacului… ori prin padurile inconjuratoare… (nordic-walking )…
    Una peste alta… trebuie sa ne gasim un echilibru, indiferent unde am fi…sa acceptam, sa toleram si sa… invatam 😉

    • deci tu esti la nemti, acum inteleg de ce mai citesc si in germana pe blogul tau 🙂

      eu cred ca in momentul de fata toti oamenii usor deschisi la minte sunt preocupati de natura, sanatate, mediul inconjurator, etc…aici in franta am dat peste traditionalisti, dar deschisi in acelasi timp. mi-a placut 🙂

      ai dreptate cu echilibrul. e in fiecare din noi, indiferent unde locuim, unde lucram sau unde ne distram

      merci ca ai trecut pe la mine 🙂
      zi insorita iti doresc!

  6. Bonsoir Monique! 🙂 mille merci pentru acest post despre compatriotii nostri… am locuit câtiva ani la Paris, oras de care-s legata sentimental pe viata: ambii nostri copii sunt parizieni! 🙂 Franta e patria mea, caci voi fi trait aici mai multi ani decât în România si-apoi nu-s “patriotarda”, ci adepta zicalei ”ubi bene, ibi patria…” 🙂 à propos de clichés-e debile despre francezi, chiar zilele-trecute, prieteni americani care-au petrecut o saptamâna la Paris au fost pur si simplu încântati de ospitalitate, politete si-amabilitate… pentru cât timp esti la Bordeaux?…
    * * *
    ah, salata mea vinete(purée d’aubergines) cu ulei de masline si ceapa verde are mereu “succesuri” la invitati, idem-asiderea mamaliga mea cu parmesan si unt sarat! 🙂 sanatate, bucurii si satisfactii în continuare! vive la France! 🙂 amitiés toulousaines et bonne-nuit!

    • Boin soir Melanie. eu iti multumesc pentru mesajul tau 🙂 nu stiam proverbul ubi bene, ibi patria, uite asa am invatat ceva nou astazi.

      Eu sunt la Bordeaux pana in iunie la sfarsit…sper pana atunci sa ma mai plimb prin Franta, imi place mult de tot. La Paris am stat doar cateva zile si mi-ar placea mult sa locuiesc acolo, macar pentru o perioada.

      In seara asta am gasit cartofi rantaliti cu ceapa cum face strabunica mea si am avut succes cu ei (http://www.haisagatim.ro/2009/02/cartofi-rantaliti.html)

      te pup! toate bune! seara faina!

      • aha, got it now… 🙂 am studiat latina doi ani la liceu si doi la facultate, iar acel dicton e (re)cunoscut si de-actualitate pe toate meridianele: patria e acolo un’ te simti si un’ ti-e bine… 🙂 merci pentru raspuns, deci pâna-n iunie vei avea timp sa-ti ameliorezi franceza si sa vizitezi alte locuri “galice”… btw, si-anu’ asta, Franta va fi fost cea mai turistica(vizitata) tara, ca si-acum 4 ani, yesss! 🙂
        * * *
        îti adresez cei 3 “b”: bonne santé, bonne continuation et bonne journée! à+! 🙂

      • si eu am studiat latina in liceu dar se pare ca o mai studiez si acum in doze mici. cu ajutorul tau si al lui google 🙂

        Franta e o tara frumoasa, are si de ce sa fie vizitata. si avem atat de multe de invatat de la francezi 🙂

        cei trei ‘b’ si pentru tine : bonne santé, bonne continuation et bonne journée! à+! 🙂

      • P.S. constat ca-s tot în “stand-by”, desi m-ai aprobat… 🙂 exista la setari-WP o functie de bifat dupa prima postare, restu’ apar imediat… merci pour ton attention! 🙂

Let me know what you think!

